کلید هوایی زیمنس

کلید هوایی زیمنس ( ACB ) دسته ای ازکلید های اتوماتیک هستند که دو وظیفه سوییچ و حفاظت از را بر عهده دارند.

کلیدهای هوایی عمدتا از630 آمپر به بالا مورد استفاده هستند.

رنج های جریانی 1000 ، 1250 ، 1600 ، 2000 ، 2500 و 3200 آمپر پر مصرف ترین کلید های این نوع هستند.

 

مکانیزم عملکرد کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) بدین صورت است که در حالت عادی که کلید وصل است فنر شارژ یا آماده به کار است و هنگامی که خطایی رخ می دهد ، کلید هوایی از حالت تیغه بسته خارج می گردد.

میتوان پس از رفع خطا، کلید را با استفاده از کنترل پنل از راه دور وصل کرد ، که در این حالت شارژ فنر تخلیه شده و تیغه های کلید هوایی زیمنس را وصل می کند. در این وضعیت در صورت وجود موتور در کلید به صورت خودکار فنر را شارژ شده و در صورت عدم وجود موتور به صورت دستی انجام میشود.

 

کلید هوایی زیمنس

انواع کلید هوایی زیمنس

کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) در سه سایز و هر سایز از انواع مختلفی بهره می برند که بسته به نوع ولتاژ آن به دو دسته AC و DC تقسیم بندی می شوند.

از پر کاربرد ترین کلید های هوایی زیمنس که استفاده میگردد دو خانواده3WA , 3WL را می توان نام برد.

از انواع دیگر تقسیم بندی کلید های هوایی زیمنس میتوان به نوع تقسیم بندی بر اساس آمپر آن ها اشاره کرد که از 630 تا 6300 آمپر دسته بندی میگردند.

کلیدهای هوایی زیمنس به صورت سه پل و چهار پل ساخته می شوند که نوع سه پل دارای سه ورودی برای فاز و نوع چهار پل علاوه بر ورودی های سه فاز، دارای ترمینال نول نیز می باشد.

این کلیدها دارای دو قسمت قدرت و الکترونیک هستند؛ که در قسمت الکترونیکی آن ساختار میکرو پروسسوری به کار رفته و دارای تنظیمات و ساختار بسیار دقیقی می باشد.

همچنین کلید های هوایی زیمنس به دو صورت فیکس و کشویی تولید گردیده.

یکی دیگر از انواع تقسیم بندی کلید های هوایی 3WL دسته بندی بر اساس قدرت قطع آن ها یا Icu می باشد. (حداقل از 55 کیلو آمپر تا 150 کیلوآمپر).

 

اجزای تشکیل دهنده کلید هوایی زیمنس
  • رله شنت
  • رله آندر ولتاژ
  • واحد اندازه گیری و حفاظت الکترونیکی
  • موتور
  • کنتاکت کمکی و …

 

واحد اندازه گیری و حفاظت الکترونیکی

کلید های هوایی زیمنس به منظور حفاظت دارای واحد مشخصی هستند. به مجموعه ای که کار حفاظت را هم به شکل نمونه برداری و هم اعمال فرمان قطع (TRIP) انجام می دهد واحد الکترونیکی تریپ یا به اختصار (ETU) می گویند.

 

رله آندر ولتاژ

رله ای است اتوماتیک که زمانی که ولتاژ عبوری به پایین تر از یک مقدار از پیش تعیین شده برسد (معمولاً بین 35 تا 70 درصد ولتاژ نامی ) بریکر را بصورت خودکار قطع می کند.

بنابراین رله های آندر ولتاژ از مدارها در برابر افت ولتاژ محافظت می کنند.این رله ها را بصورت اختصار با UVR نشان می دهند.

 

رله شنت تریپ

رله شنت تریپ به عنوان یک تجهیز جانبی برای کنترل از راه دور در کلید های هوایی بکار می رود. و زمانیکه رله توسط یک ولتاژ خارجی تحریک شود به طور خودکار کلید هوایی را قطع می کند. این تجهیز در داخل کلید  ACBنصب می شود.

 

قفل دستگاه

عملکرد کلید هوایی را قفل کند تا از قطع یا وصل شدن کلید هوایی توسط خطای انسانی جلوگیری کند.

 

مکانیزم موتور

مکانیزم موتور زمانی در این کلید ها مورد استفاده قرار میگیرد که فنر کلید هوایی از حالت شارژ ( Charged ) به حالت تخلیه ( Discharge ) تغییر وضعیت داده است و برای وصل مجدد کلید هوایی زیمنس نیازمند شارژ فنر داریم.

در اینجا مکانیزم موتور وارد عمل شده و فنر را شارژ می کند. ولتاژ کاری آن بسته به ولتاژ تغذیه پیش بینی شده از 24 تا 220 ولت قابل انتخاب است.

 

کنتاکت کمکی

کنتاکت های کمکی در کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) در داخل کلید قرار گرفته اند. این کنتاکت ها هم به صورت باز (NO ) و هم به صورت بسته ( NC ) موجود هستند که با قطع یا وصل شدن کلید هوایی ( ACB ) زیمنس آن ها نیز قطع و وصل میشوند.

از مهمترین کاربرد های این تیغه ها میتوان به مانیتور کردن و فیدبک شرایط کلید هوایی اشاره کرد . یکی دیگر از کاربرد های مهم این تیغه ها ایجاداینترلاکینگ است.

 

دستگیره کشویی

تجهیزی است که فقط در کلید های کشویی وجود دارد.

کاربرد آن این است زمانی که نیاز داریم تا کلید هوایی را از کشو و قاب آن خارج یا به آن وارد کنیم با چرخش دستگیره کلید از محفظه قاب قابل جابجایی است.

 

 

دستگیره هندل شارژ

در مواقعی مورد استفاده قرار میگیرد که فنر کلید هوایی از حالت شارژ به حالت تخلیه تغییر وضعیت داده است و برای وصل مجدد کلید نیاز به شارژ فنر داریم.

 

دستگیره هندل شارژ

 

کلید های قطع و وصل ( ON & OFF )

این کلید ها در مواقعی که میخواهیم عمل قطع و وصل کلید هوایی را به طور مستقیم از روی خود کلید هوایی انجام دهیم مورد استفاده قرار میگیرد .

 

کلید های قطع و وصل ( ON & OFF )

 

 

نشانگر شارژ یا دشارژ دستگاه

این پلاک وضعیت شارژ ( Charged ) یا تخلیه ( Discharge ) فنر را به کاربر نشان می دهد.

 

نشانگر شارژ یا دشارژ دستگاه

 

برای مشاهده مقاله های بیشتر، اینجا کلیک کنید.